Welkom bij de thematische wetenschappelijke injectie over creativiteit. Op deze website vind je een paar (vrijblijvende maar aangeraden) opdrachten die je kan doen ter voorbereiding van ons webinar op 6 mei.
Voor iedereen:
Kies een situatie of probleem waar jij met meer creativiteit mee wil omgaan. Tijdens het webinar experimenteren we met een aantal op onderzoek gebaseerde technieken om creativiteit te stimuleren. Daarbij kan je je eigen situatie gebruiken.
Voor de fijnproever:
Een aantal studies vinden een verband tussen “diversifiërende ervaringen” (DE; diversifying experiences) en creativiteit (Damian & Simonton, 2014; Ritter et al, 2012). Een DE is “een erg ongewone en onverwachte gebeurtenis of situatie die actief ervaren wordt en een individu uit de zone van het “normale” duwt (Ritter et al., 2012, p. 961). Onderstaande opdrachten geven hiertoe een aanzet. Je kan zelf beslissen hoeveel je van het “normale” wil afwijken.
Mogelijke opdracht 1: Derive
Een derive is een wandeling die je niet op voorhand plant. Je laat toeval bepalen waar je heen gaat. Neem een dobbelsteen of een munt. Ga je deur uit. Bij elke belsissing laat je de dobbelsteen of de munt bepalen wat je doet.
Extra voor de connaisseurs: laat 7 keer het toeval bepalen welke richting je uitgaat. De achtste keer bepaalt het toeval aan welk huis je aanbelt. Laat toeval bepalen hoe je conversatie verloopt.
Mogelijke opdracht 2: Geprotocolleerd gesprek
Organiseer een gesprek met je partner of vriend(in). Volg dit protocol:
- Kan je me iets vertellen over jezelf dat je denkt dat ik nog niet weet? Luister zonder te reageren (dat is, zonder iets te zeggen, zonder voor- of afkeur te laten blijken).
- Vat samen wat je gesprekspartner gezegd heeft en vraag of je het goed begrepen hebt.
- Vertel wat de impact op jou is van hetgeen je net hoorde.
Extra voor de connaisseur:
- Waarvoor ben je bang om het me te vertellen?
- idem
- idem
of
- Kan je me iets vertellen over mezelf waarvan je denkt dat ik het nog niet weet?
- idem
- idem
Veel succes en tot donderdag 6 mei om 10u!
Referenties
Damian, R. I., & Simonton, D. K. (2014). Diversifying experiences in the development of genius and their impact on creative cognition. In D. K. Simonton (Ed.), The Wiley handbook of genius (pp. 375–393). Oxford, England: Wiley.
Ritter, S. M., Damian, R. I., Simonton, D. K., van Baaren, R. B., Strick, M., Derks, J., & Dijksterhuis, A. (2012). Diversifying experiences enhance cognitive flexibility. Journal of Experimental Social Psychology, 48, 961–964. http://dx.doi.org/10.1016/j.jesp.2012.02.009